Lia Voerman is de grondlegster van de methode didactisch coachen. Zij werkt als onderwijsadviseur bij V&F Onderwijs Consult en als onderzoeker bij de Universiteit Utrecht. Ze is begonnen als orthopedagoog in het VMBO, al snel ging ze trainingen geven op allerlei gebied en van daaruit houdt ze zich bezig met schoolontwikkelingsprocessen. Een training is leuk, maar heeft weinig zin als je dat niet inbedt in een groter geheel van ontwikkeling. Haar doel is om ‘ertoe te doen’: voor scholen en mensen in die scholen dat bieden waar ze mee verder kunnen. 
Op dit moment houdt ze zich bezig met de processen die scholen voor voortgezet onderwijs doormaken om hun onderwijs en de omgang met leerlingen te verbeteren. Het gaat haar daarbij om het welbevinden van alle mensen die bij school betrokken zijn. Hierbij is Didactisch Coachen een geweldig middel, vooral omdat het docenten en leidinggevenden een concreet handvat biedt hoe je leren systematisch kunt bevorderen door de manier waarop je feedback geeft. Een deel van de week werkt Lia als onderzoeker bij de Universiteit Utrecht. Vanuit deze hoedanigheid doet ze wetenschappelijk onderzoek naar de effecten van didactisch coachen.