Boek Didactisch Coachen dl1

“Didactisch Coachen, hoge verwachtingen concreet maken met behulp van feedback, vragen en aanwijzingen” is de titel van het praktijkboek voor leraren die echt met Didactisch Coachen aan de slag zijn. Al vanaf het begin van de jaren zeventig weten we dat leerlingen die les krijgen van leraren die hoge verwachtingen van hen hebben, beter presteren dan andere leerlingen. Maar hoe doe je dat, hoge verwachtingen hebben van je leerlingen.

Rosenthal en Jacobson (1968) toonden aan wat voor gedrag leraren laten zien die vanuit ‘hoge verwachtingen’ aan hun leerlingen lesgeven. Leraren die vanuit die attitude hun leerlingen begeleiden blijken veel activerende vragen te stellen, enkel en alleen aanwijzingen te geven als het echt nodig is en regelmatig leerbevorderende feedback te geven over hoe hun leerlingen bezig zijn. In pedagogisch opzicht zijn ze vriendelijk voor hun leerlingen. Didactisch Coachen is gebaseerd op deze principes.

Dit boek genomineerd is voor de NRO-VOR praktijkprijs 2016. De NRO-VOR-praktijkprijs is een initiatief van het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek en de Vereniging voor Onderwijs Research. De praktijkprijs is in het leven geroepen, om het belang van onderzoek met relevantie voor de onderwijspraktijk te onderstrepen, en het streven naar kennisbenutting door onderzoekers te stimuleren. Het juryrapport is te lezen op: https://www.nro.nl/prijs/genomineerden-2016/lia-voerman-frans-faber/

Een impressie van de inhoud: klik hier.   

Het boek is verkrijgbaar in de boekhandel of via bol.com.

Boek Didactisch Coachen dl1

02 december 2020