Didactisch Coachen; de snelweg voor verbetering
van basisvaardigheden
uitdaging in het onderwijs. Didactisch Coachen zorgt voor een goede infrastructuur in de klas
waarmee de basisvaardigheden (de autootjes) in de turbostand komen; aldus Inge Gulickx
en Barbara Krstovic (gecertificeerd trainers Didactisch Coachen). Eigenlijk komt deze
uitspraak in iets andere vorm van een oud deelnemer die hiermee zijn enthousiasme
uitsprak voor het professionaliseringstraject Didactisch Coachen.
docent, van het team en het schoolklimaat zijn alles bepalend voor de leerresultaten. “De
infrastructuur moet aangelegd worden in de klas, voordat je vakinhoud kunt gaan delen”,
aldus Inge Gulickx. Met Didactisch Coachen investeer je als school in het hele team en in je
onderwijskwaliteit. Je groeit samen en samen besef je: wij worden steeds beter! Wij zien dat
je met Didactisch Coachen een klimaat realiseert waarin je binnen het team van elkaar leert,
je weet waar je samen op stuurt, er positiviteit is en kwaliteiten worden gezien.
Basisvaardigheden ontwikkelen via aandacht,
feedback en denkvragen

Van les doelen naar hoge microverwachtingen
en betere leerresultaten
Teamontwikkeling

Barbara Krstovic nog eens aan het woord: ”En wat ik dan zo
tof vind, is dat dit niet slechtséén docent leert, een heel team leert dit gezamenlijk. Een hele school leert dit!”
“Dit zorgt ervoor dat de collectieve teacher efficacy[1] versterkt. Omdat je op teamniveau gaat voelen; wij groeien, wij worden steeds beter en dit is wat wij voor elkaar krijgen met onze leerlingen. Wat ook dus voor de sfeer, het samen-gevoel ten goede komt. Dat je heel bewust met elkaar iets samen doet wat ten goede komt aan het leren van de leerlingen. Met Didactisch Coachen realiseer je een klimaat waarin je binnen het team met plezier van elkaar leert, er positiviteit is en kwaliteiten worden gezien.”
Dit klimaat ga je terugvinden in het DNA van de school omdat
iedereen meedoet en de school het met beleid, interne coaches en intervisie
zelf steeds blijft ontwikkelen en toepassen. Professionaliseren op teamniveau
dat is de turboversnelling.
Motivatie sociale ontwikkeling en zelfregulatie leerlingen
Met Didactisch Coachen investeer je in basisvaardigheden op een leergebied overstijgende manier. Je koppelt het aanleren van taal en rekenen aan de ontwikkeling van pedagogisch en didactische vaardigheden. Inge Gulickx: “Je werkt doelgericht aan die vaardigheden, met als het doel, zelfreguleren en leren. En dat wil je volgens mij. Dat wil je bij alle vakken toch? Niet alleen bij taal en rekenen, ook bij Frans, wiskunde, koken. Met Didactisch Coachen stimuleer ook je de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen. Die groei leidt tot vertrouwen en het vertrouwen in eigen kunnen zorgt voor motivatie. Die vind ik een hele belangrijke. Te meer omdat je steeds meer hoort hoeveel jongeren toch wel met negativiteit en stress te kampen hebben. De druk van vele toetsen voelen in PO en VO, druk van ouders. Bij Didactisch Coachen gaat het om werken vanuit hoge microverwachtingen, het creëren van een fijn en veilig klimaat van positiviteit, van kijken en benoemen wat er wél is. Daarmee zorgen leraren samen voor de infrastructuur om de basisvaardigheden eigen te maken.”
Meer weten over Didactisch Coachen als snelweg voor de ontwikkeling van
basisvaardigheden?
Klik hier en stuur ons een e-mail en we nemen snel contact
op!

Pagina's
-
Home
-
Over
-
Aanbod
-
Opleidingen
-
Professionaliseringstraject
-
Nieuws & Blog
-
Algemene voorwaarden
-
Privacy
-
Contact
Contact
Kerkveld 2, 5768 BB MEIJEL
5768 PT | MEIJEL
